Onwil
Over het algemeen zijn mensen niet erg enthousiast als het klimaatonderwerp ter sprake komt. Ook dit is slecht te verklaren met verschillende redenen tesamen.
1. Evolutionaire luiheid
Ten eerste willen ze het gewoon niet omdat ze dan moeite moeten doen. Een van de vele psychologische kenmerken van de mens is dat hij/zij opsoek is naar zekerheid: zekerheid op eten, zekerheid op reproductie, zekerheid op veiligheid,... Dat is evolutionair gegroeit omdat de mensen dan beter dingen kunnen inschatten in het algemeen en zo meer vooruit kunnen denken en plannen. In deze ingewikkelde maatschappij heeft de mens nog altijd de geest van een 'holbewoner' met alle voor-en nadelen van dien.
Al deze zekerheden samen vormen de algemene welvaart en genot die een mens ervaart, een voorbeeld van genot is luiheid; hiermee wordt niet perse de doordeweekse betekenis bedoelt met liever geen moeite doen, hiermee wordt de drang bedoelt om zo efficient mogelijk met energie en eten om te springen. Deze verlangens gaven mensen (in de oertijd) een grotere kans op overleven, maar hedendaags uit dat verlangen zich in andere vormen. Met de auto gaan in plaats van de fiets is het ene voorbeeld, het verlangen vlees een ander.
Dit is echter een veralgemeend beeld van de mens. Er zijn ook mensen die wel moeite doen omdat ze er zich van bewust zijn en de discipline hebben om hun levensstijl aan te passen. Uiteindelijk zou ieder mens daartoe in staat moeten zijn , gezien iedereen dicipline kan aanleren.
2. Cultuur
Andere factoren die meespelen in de onwil bij de meeste mensen hier is dat mensen overspoelt worden met reclame over prachtige vakanties, lekker vlees voor de barbecue, gestroomlijnde auto's,... In onze samenleving hangt onze sociale status af van welke mooie auto je hebt, welke kleren je draagt,...
Met andere woorden als iemand een mooie auto heeft dan roept dat bewondering bij die vele mensen op; niet omdat een auto het ultieme statussymbool is op zich, maar omdat (al dan niet vervuilende) bedrijven actief voor ons proberen te bepalen wat onze bewondering waard is en wat niet. In het geval van autobedrijven is het natuurlijk de auto.
Reactie plaatsen
Reacties